duo with Hamid Drake

Hamid DRAKE (drums) Yuko OSHIMA (drums)

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Two drummers and two cultures are encountered when Japanese Yuko Oshima and American Hamid Drake sit behind their drum-sets, and the question is about the attractiveness of contrasts and otherness.

Oshima's rigorously developing rudiments, as well as wild crescendos and diminuendos, seem to tell a story with every stroke. Sometimes rhythmic patterns are like mathematics, or even the most geometrically perfect snowflakes that float down from some high peaks of Mount Fuji at sunrise. Musical karate strikes are waiting, and don't appear until the eleventh hour, when the attention begins to wander. Drum guru Hamid Drake represents a similar philosophical approach to drums and drumming, and he has become known for his numerous World Music bands and his amazing adaptability.

In the duo's presentation, you can hear two continents facing off against each other. The marvelous sounds of traditional percussions are enchanting. Through them, Oshima and Drake are negotiating, mimicking each other, perhaps even debating and joking.

by Tampere Jazz Happening 2018

 

The differences in nature, physique, individual history and cultural background that come together in this duo create the fuel that will generate a captivating, cohesive dynamic and a unifying spirit. Japanese artist Yuko Oshima, who lives and works in France, and Hamid Drake, an African-American musician in constant motion, crossing the oceans from his home base in Chicago. The spirited Japanese drummer with her unique style has conquered her very own creative field beyond the beaten track (for example, with the duo Donkey Monkey). Reaching out to other artists, Oshima accesses the explosiveness and creative power of border areas. It is not surprising that she encountered and began collaborating with Hamid Drake, this universal spirit and extraordinary, battle-tried veteran of music on both sides of the Atlantic. His vibrations range from Sufi chants and Sardinian polyphony to deep blues and Caribbean reggae, to frenetic, free sound-expeditions and the cosmos of Nordic sounds – over decades of musical practise, he has managed to connect these different worlds. The percussion-discussion between these two artists is truly something to behold.

by Henning Bolte

first published by Berliner Festspiele, Jazzfest Berlin 2018

 

Le duo Hamid Drake et Yuko Oshima installe les deux batteries sur scène, face à face. Les sets sont bien fournis en percussions et chacun a son gong. Voilà déjà un concert qui propose une photo originale : une scène remplie de fûts, de tiges, de peaux, de bois, comme un carambolage de charrettes et deux musicien.nes, Hamid Drake, immense Africain Américain à la longue coiffure en dreadlocks et Yuko Oshima, petite femme japonaise aux cheveux courts. Un sacré contraste. Il n’en est rien, ces deux–là sont semblables, ils parlent la même langue, produisent la même longueur d’onde. Le concert est une longue suite pendant laquelle ils prennent tour à tour la parole, se poursuivent, se rejoignent et s’écoutent. Cette fois, la présence des écrans géants me semble nécessaire : on peut voir l’expression de leurs visages et l’on y voit toute l’attention et l’écoute l’un pour l’autre. Hamid Drake chante, il psalmodie. Il parle de la batterie d’abord, puis, accompagné d’un bendir, il chante « Heart’s Lotus », une improvisation basée sur la « Chanson des sept lignes » [2] et termine par une sourate en arabe, devant une assemblée finlandaise envoûtée. Là où Drake chante, Oshima peint. La batteuse oppose un jeu tout en gestes et arabesques, le visage ouvert et tourné vers les cintres et on peut trouver dans son utilisation plus métallique, plus cliquetante, plus frottée de sa batterie, une couleur genrée, féminine qui répond par complémentarité à un jeu plus grave et plus boisé de Drake, un drumming masculin. Il y a une véritable fusion empathique dans ce duo et leur musique, une poésie sans retenue aussi.

[2« Dorje Tsigdun », écrit par Guru Rimpoché, le second Bouddha tibétain

citizen jazz par Matthieu Jouan // Publié le 18 novembre 2018

 

 

Mardi, ce sont les propositions axées autour du pivot Hamid Drake qui m’ont (em)portée. Le jeu du colosse bouddhiste irradie sans aveugler, s’adapte toujours aux contrastes. D’abord, son duo avec Yuko Oshima a permis de vérifier la loi d’attraction des opposés. Je me demandais comment le jeu musclé, métronomique, de la batteuse pouvait s’adapter aux glissements contrôlés et au groove chaleureux du batteur américain. Elle s’est d’abord distinguée en tension et attention portée aux détails, tandis que lui, grand maître du cool, a répondu en sourires et flots continus de sons sans jamais verser dans l’hyperbole. Inéluctablement, la symétrie a grandi. Gongs, peaux, toms, deux continents se sont regardés, imités et rejoints, sans démonstration vaine.

citizen jazz par Anne Yven // Publié le 11 décembre 2016

 

It was just the beginning of a strong night, followed by two concerts at Fossé des Treize – another venue where most of the concerts of the up-coming season are going to take place – built around Chicagoan drummer Hamid Drake. The first one was a percussion discussion of Hamid Drake with female French-Japanese drummer Yuko Oshima, to most of us known from her duo Donkey Monkey with remarkable pianist Eve Risser. There are a lot of differences between both musicians – the most obvious being the difference of body seizes and gender. How would the chemistry of both temperaments and temperatures work out, how would they complement each other or collide? Whereas Oshima made a furious start operating in a pert and bold way right away, Drake operated in a more rounding off mode such that a gripping common expression, a common countenance could emerge from it. The empathy between both musicians was quite high throughout and resulted in marvellous timing, wonderful transitions and great dynamics.

Londonjazz news by Henning Bolte On Friday, December 16, 2016

 

© Sébastien BOZON