about

Japanese drummer, percussionist, composer based in France since 2000, Yuko OSHIMA has been developing her musical approach on drums through improvisations and compositions with musicians, dancers and also actors. As a drummer, Oshima is interested in breaking ‘ordinary drum sounds’ and intends to find a crossover of drummer’s approach and percussionist’s approach of classical and contemporary music in sound, rhythm and also technic. As an artist, Oshima is interested in creativity and humanity.

Since 2015, Oshima has been developing her duo ‘bishinkodo’ with Eric BROITMANN on acousmonium (orchestra of speakers) to realize her idea of creating ‘music of drums’ for drums and electronics; real mix of acoustic and electronic sounds in wide range. This project focus on her particular affection toward new approach for sound which she had been remaining throughout her music life influenced by mostly rock, jazz, contemporary and also pop music.

As a co-leader, Oshima plays in Donkey Monkey with Eve RISSER (piano), drums Duo with Hamid DRAKE, trio with Isabelle DUTHOIT (voice, clarinette) and Soizic LEBRAT (cello), another trio with Pak Yan LAU (piano, electronics) and Audrey LAURO (saxophone), and also some groups in Japan, especially Gakusei Jikken Shitsu which release their new album in 2017 from a French label ‘bam balam records’. Besides she collaborates with dancers and also plays in a theater piece ‘SCÉNES DE VIOLENCES CONJUGALES’ directed by Gérard Watkins since 2016 as a musician and actress for which she wrote music.

Batteuse, percussionniste, compositrice japonaise. Vit en France depuis 2000. Yuko développe son langage musical en batterie à travers l'improvisation et la composition avec des musiciens, danseurs, et des comédiens. Entant que batteuse, Yuko cherche à casser les sons ordinaires de la batterie et à construire un ‘cross over’ entre l’approche musicale de batteur et celle de percussionniste de musique classique et contemporaine à travers le son, le rythme et la technique. Entant qu’artiste, Yuko est intéressée par la créativité et l’humanité.

En 2015, Yuko a monté le duo ‘bishinkodo’ avec Eric BROITMANN à l’acousmonium (orchestre de haut-parleurs) pour réaliser son idée de créer une musique de batterie pour une batterie et l’electronics ; véritable mélange de sons acoustiques et électroniques formant un vaste paysage sonore. Ce projet montre son affection envers la recherche de nouveaux sons et une nouvelle approche musicale qu’elle garde depuis le début de sa vie musicale ayant traversé la musique rock, jazz, contemporaine et pop.

Elle est une fondatrice du duo Donkey Monkey avec Eve Risser (piano), du duo avec Hamid DRAKE (batterie), du trio avec Isabelle DUTHOIT (voix, clarinette) et Soizic LEBRAT (violencelle), d’un autre trio avec Pak Yan LAU (piano, electronics) et Audrey LAURO (saxophone alto), et aussi des groupes du Japon, notamment du trio GAKUSEI JIKKEN SHITSU avec Ryoko ONO (saxophone) et Hiroki ONO (electronics) qui va sortir leur nouvel album en juillet 2017 sous le label français Bam Balam Records. En outre, elle collabore régulièrement  avec des danseurs et joue également dans une pièce de théâtre 'SCÉNES DE VIOLENCES CONJUGALES' dirigée par Gérard Watkins depuis 2016 entant que musicienne et actrice.

名古屋出身ドラマー、現在フランス在住。ヨーロッパ各地で即興、曲演奏を通じてミュージシャン、ダンサー、役者とコラボレーションしながら自身のドラム演奏と音楽に精進。音、リズム、テクニックにおいてドラマー的アプローチとクラシック/現代音楽パーカッション的アプローチのクロスオーバー領域での演奏を志す。アートにおいて、創造性、人間味を重んじる。

2015年、“ドラムとエレクトロニクスのためのドラム音楽”を創るため、アコースモニウム(スピーカーのオーケストラ)奏者/作曲家のエリック ブロワットマン(Eric BROITMANN , from Motus, Paris)と組んで、グループ「微震鼓動(bishinkodo)」を始動。アコースティックドラムとアコースマティック音楽の真の出会いが生むワイドレンジなMixed Musicを創り上げる。

他にも、フランス人ピアニスト 、エヴ リセール (Eve Risser)とのデゥオDonkey Monkey, アメリカ人ドラマー ハミッド ドレイク(Hamid DRAKE)とのドラムデゥオ、イザベル デゥトワ(Isabelle DUTHOIT) (voice, clarinet) 、ソワジック ルブラ(Soizic LEBRAT) (cello) との即興トリオ、パク ヤン ラウ(Pak Yan Lau) とオードレー ラウロ(Audrey LAURO) との即興トリオ、2017年フランスのレーベルBam Balam Records より新譜を発表した小埜涼子(sax)と小野浩樹(electronics)とのトリオ、学生実験室などで活躍。2016年からは演出家ジェラルド ワトキンス(Gérard Watkins)の指揮のもと、'SCÉNES DE VIOLENCES CONJUGALES' で音楽担当、役者としても出演している

© Izumi Idoia